You are currently viewing En ny äventyrsbil tar form

En ny äventyrsbil tar form

Det har varit lite tyst från mig på bloggen här nu ett tag, men det har hänt otroligt mycket under höstens gång och har varit väldigt intensivt. Jag kommer inom kort att summera året lite och också blicka framåt, då jag tror att mitt liv står inför en väldigt stor omställning kommande 1-2 år. Mer om det senare – först och främst så är jag igång med ett nytt bygge av en äventyrsbil. Jag hittade till sist en bil som jag tyckte tilltalade mig i skicket, en Mercedes Vito 2015 (uttagen 2016) på 12200 mil, 4×4, automat och med 190 hk-motorn. Riktigt, riktigt trevlig att köra och som natt och dag mot förra Renaulten. 

Renualtens robotlåda tog 3 sekunder på sig att växla, vilket betydde att köra ut i en korsning innebar att den nästan stannade när den skulle gå från ettan till tvåan. Mercedesen rullar ut, växlar sekundsnabbt och rullar vidare. Sedan sitter jag så mycket skönare, cockpiten är inte alls lika plastig, det är enormt mycket lägre ljudvolym från motor mm – men ja, då kostade denna också nästan dubbelt så mycket som Renaulten trots nästan motsvarande årsmodell, miltal. Så stjärnan i grillen + motorn + fyrhjulsdriften gjorde att denna blev vääääääldigt dyr. Samtidigt känns det bättre och jag ser detta som ett projekt som kanske kommer ta 2-3 år att genomföra, för nu vill jag gå ”all in” på riktigt då.

Följande planer har jag; bilen ska lackas om (givetvis) och få en hård färg som kallas Raptor-färg. Jag försöker just nu se om någon kan göra jobbet svart åt mig så jag får det gjort i vinter i någon lackbox, annars så gör jag det själv så fort temperaturen tillåter till våren. Den ska bli svart, mörkgrå eller mörkgrön och eventuellt med äventyrsdekaler på baktill. Hjulen ska bytas till terränghjul med överdimensionerade terrängdäck. Den ska få en ”bull bar” längst fram och nya helljus samt min gamla feta LED-ramp på taket. Eventuellt kommer den att få en snorkel om jag vill prova på att ta med vanen till Island en dag. 

Elmässigt kommer jag gå på större solpaneler denna gång om jag kan lösa en bra montering. Taket är lite lurigt då det inte är helt rakt, utan sluttar lite framtill. Planen är minst 300W solceller, troligtvis 360W. Denna gången kommer jag också planera ytterligare för att bilen ska kunna vara ett mobilt kontor, dvs verkligen dra för utanpåliggande 4G/5G-antenn mm för framtiden. På taket kommer jag också förutom en Maxxfan takfläkt att göra plats för en framtida packbox, en lite mindre men som ändå ger lite extra utrymme för äventyrsutrustning. 

Inne i bilen blir det som innan en lounge/soffa, kök, en utfällbar säng (denna gången måste jag uppfinna en så smart sänglösning som det går med tanke på att bilen är EXTREMT liten invändigt. En utdragbar säng fyller typ hela lastutrymmet på längden nästan. Överlag så är det bilens utrymme invändigt som blir den stora utmaningen då det kommer att vara litet och trångt, men fokuset kommer att vara på att göra en mysig soffa för jag har INGA problem med att ligga bekvämt i en soffa och sträcktitta på film, läsa böcker, lyssna på ljudböcker eller så även om bilen är liten och regnet vräker ner utanför t.ex. 

Jag tänkte först bygga bilen enbart för mig själv, men har ändrat mig och kommer bygga den så att det är möjligt för en andra person att följa med. Det innebär att jag köper snurrskiva till passagerarstolen om det går och lite annat där jag måste klura på ersättare till skiljeväggen. Jag vet inte om jag ids bygga en skjutdörrslösning igen även om det vore det mest optimala, men det blir bara otroligt svårt om jag vill kunna rotera in passagerarstolen in mot bodelen för att få mer utrymme när man vistas två i bilen. I Renaulten var det mer plats, men här är det så trångt så trångt. Jag ska testa att isolera hjulhusen osv så mycket som det går i vinter och sedan be en vän att sy ett testmaterial (45 mm fiberisolering sydda i fack på tyg) för att se om riktigt, riktigt tjockt tyg som sätts med kardborre på sidorna skulle kunna räcka för att dämpa bort vägljud från bodelen samt räcka som isolering. Tunnare tyg gör det INTE, men skiljeväggen var faktiskt inte isolerad alls utan bara i plast och den gjorde en enorm skillnad märkte jag när jag tog bort den. 

Stora kruxet är dock att jag saknar garage helt, så hela detta projekt kommer att gå på sparlåga i vinter. Jag kommer beställa hem och handla hem material löpande, tvätta och rengöra vanen mm, men jag skulle vilja lacka om den först så att det blev färdigt eller sätta i fönster, taklucka osv men allt sådant måste rostskyddas och plåten är för kall nu för att kunna rostskyddas på ett bra sätt. Så jag står lite och stampar, men ska se vad jag kan få gjort i vinter. Kanske börja bygga billjud fram, ljuddämpa och styva upp dörrar mm i väntan på våren. 

Tror det blir ett kul projekt, men VÄLDIGT utmanande! 

Detta inlägg har 4 kommentarer

  1. A

    Spännande! Kul att du hittade en sån bil som du vill ha. 🙂
    Jag noterar upp ”extra mycket popcorn” på inköpslistan och inväntar att showen ska börja. 😉

    1. trailpeter

      Haha ja, det är dock lite uppförsbacke nu med tanke på vädret och att jag inte har något garage, men annonserade precis efter ett garage och håller tummarna. Annars blir det mest materialinköp och planering tills i vår.

  2. A

    God Jul! 🤶🏻🎅🏻

    1. trailpeter

      och då kontrar jag med Gott Nytt! =)

Lämna ett svar