You are currently viewing Sökandet efter ny van

Sökandet efter ny van

Befinner mig i ett litet vakuum just nu. Vintern väntar runt hörnet och redan nu är det för kallt för att måla något eller så utomhus, vilket gör att skulle jag köpa en van nu, så måste jag hitta en verkstad eller så om jag ska ta hål för taklucka, fönster mm. Samtidigt är det väldigt mycket jag skulle vilja få mäta upp, som takyta, yta inne i vanen, yta mellan hjulhus och annat. Allt pekar på att jag kommer att köpa en nyare, lite för ny kanske, Mercedes Vito 4wd som nästa objekt. 

Exakt hur jag ska få plats med allt i den, plus klara max lastvikt på 600 kg, är en gåta ännu. Men det kommer att gå. Kök, säng, kontor, vardagsrum, hemmabio osv är givet. Plus klätterutrustning, löputrustning, fiskeutrustning, gummibåt, båtmotor, båtbatterier och allt annat. 

Kruxet är att marknaden just nu är lite stiltje. Jag fegade lite för länge på två bilar som var lite vettigare dessutom och när jag väl ville slå till, så såldes bilarna. Just nu har jag bara två som jag bevakar, varav den ena är i långtbortistan så jag har ingen bra möjlighet att kolla på den. Dessutom har företaget riktigt låga betyg. Den andra är nästan sprillans ny, men har inte utrustningen jag hade önskat. Bland annat vill jag inte ha ett dubbelsäte på passagerarsidan utan i så här liten van, så vill jag nog ha två singelsäten och göra det ena svängbart. 

Den tyska marknaden är tyvärr inte mycket bättre, eller europeiska för den delen. De flesta vans utanför Sverige har baklucka istället för bakdörrar och jag ser bara en enda fördel med det och det är att man får som ett litet extra tak med luckan öppen. Jag kommer dock inte kunna lasta något på luckan utan att byta gasdämpare och överlag känns två dörrar bättre då jag t.ex. kan ha uppfällbara bord på insidan mm och nyttja borden när dörrarna är öppna. Likaså krokar till handdukar, tvättlinor eller annat. 

Det hade onekligen varit skoj att köpa en van och få komma igång med bygget nu dock. Tyvärr som sagt så har jag inte tillgång till garaget jag kunde stå i förra året och jag överväger att slänga ut en annons igen och se om det bara är någon som har en maskinhall eller liknande som jag kan få stå i ett tag. Jag har en granne också som har en rejäl maskinhall, så jag är lite sugen på att traska ner dit och kolla om han har plats. Det hade varit helt galet klockrent, förutom att han hade inbrott för inte så länge sedan. Fortsättning följer!

Detta inlägg har 8 kommentarer

  1. A

    Du kan inte ha den i ditt garage hemma då? Eller blir det för trångt?
    Tänker om du tillfälligt täcker carporten med presenningar eller liknande så kanske din ordinarie bil kan stå där.

    1. trailpeter

      Blir för trångt, garaget är för kort för en 5-metersbil och porten är för låg. Carporten likaså.

    1. trailpeter

      Tack, ska absolut försöka väcka liv i den. Den fungerar om jag trycker till chucken så något är glapp eller så känns det som.

    1. trailpeter

      Jävlar det där var ju busenkelt. Måste öppna och kolla.

  2. A-Man

    Var det lite enkelt som i videon, bara lossa några klipps som håller det och drar ut.
    På de flesta maskiner är det byggt så att det är enkelt att byta kol utan att ta isär maskinen ett jobb som säkert kostat minst 4-500kr om du lämnat in den på ”service”.
    Nu har du nog givit den några års extra livslängd om man ser till kolen.
    Det finns många märken på kol och kanske kvaliteer helst vill man ha makita original (vad det nu är?) men från Kina noname fungerar nog det med.
    Kul att grejerna går att reparera.

    1. trailpeter

      Ja detta blev klockrent. Lite under 200 kr med frakt, men billigare än att köpa en ny maskin. Det var lite pilligt med de små fjädrarna som höll emot kolen, hade underlättat med en väldigt liten kniptång, men gick bra att pilla ut dem och hålla fast dem med pekfingret typ. Så aningen pilligare än vad jag upplevde på filmen, men annars enkelt, ja.

Lämna ett svar