You are currently viewing Status i vanbygget

Status i vanbygget

Det har hänt både mycket och litet sista veckorna. Jag beställde en engelsk förarstol via ett polskt företag över nätet. Lite nervöst att se vad man skulle få, men stolen landade och var i OK skick. Behöver rengöras, men annars var tyget rätt  ok. Armstödet var däremot totalt utslitet. Det är även delar av armstödet på min förarstol, så båda stolarna förtjänar en överdragsklädsel + armstödsklädsel längre fram. Jag har även beställt någon billig läderklädsel till ratten som ser förjäklig ut. Jag gillar dessutom lite tjockare rattar, så det kan bli en bra uppgradering till den. Nu får jag i varje fall två enkelstolar fram istället för en stol + en dubbelsoffa och originalstol  innebär att den passar direkt i golvet och är bara att bulta ner. Nu väntar jag på en beställd ”swivel plate” dock, en snurrskiva som ska monteras mellan ramen och stolen. Jag måste få se hur allt hänger ihop och ska monteras innan jag kan bygga in stolen. Jag ska även fortsätta rengöra under den stora gummimattan och rostskydda vid behov, så härnäst ska jag ta ur förarstolen min så jag kommer åt även på den sidan. Samtidigt så tejpar jag ner högtalarkabel och lågnivåkabel till stereobygget.

Vilket är nästa grej som har landat ut fint. Provspelade stereobygget igår utan problem, men nu ska kontakter lödas och få krympslang, dörrsidor fram ska färdigisoleras och täckas med Biltemas liggunderlag och sedan ska dörrsidor och paneler sättas tillbaka. Jag väntar på en beställd backkamera från Aliexpress (via Frankrike), så får se hur det går nu i coronatider om den skeppas över nu – men jag tror det. Den kommer gå med RCA-kontakt till bilstereon, så jag vill se att allt sådant fungerar bra innan jag återmonterar all panel. 

Jag har även lackat om all ljusgrå panel. Ett par delar fick jag lacka om då färgen inte fäste (det var silikonbaserat medel kvar, typ vinylglans eller liknande), så fick dränka vissa partier i silikonborttagningsmedel. Det blev en helt sjuk skillnad iaf, även om det syns att det är amatörlackat med sprayfärg från Biltema bara. Dock fräschade det upp hela cockpiten. Helt galet. Det är nästan så jag funderar på att ge instegen av plast en motsvarande omgång för de är stora, dassiga och ser allmänt tråkiga ut. En halvblank yta vore betydligt trevligare. Samtidigt så blir instegen för mörka så kommer all smuts synas direkt när man går in och ur – jag har dock funderat på att köpa någon gummimatta och trycka dit längst ner med kardborrband. Betydligt lättare att ta ut och rengöra än att behöva skruva loss insteget hela tiden. 

Jag väntar i varje fall på att snurrskivan till stolen ska komma så jag får prova allt och därefter börja skissa på skjutdörr och hatthylla + plattform. De tre delarna hänger ihop. Under tiden ger jag mig i kasst med att bygga vidare bak i vanen för sängen, garagedelen mm. En målad väggskiva ska upp, jag ska fortsätta kapa och montera foder, klistra högtalarmatta i garaget mm. Så fort sängramen är på plats så ska madrass inköpas och skäras till. Mot sängramen sedan kan jag börja resa duschväggen. Jag måste dock komma ihåg att sätta lister runt vänster sidodörr innan jag reser hela duschstommen för sedan kommer jag inte att komma åt den. 

Min tanke med duschen är att enbart regla stommen på djupet i bilen, men inte på bredden. Dvs mot sängen sätter jag en 7 mm spånskiva som limmas och skruvas mot sängramen. Sedan reglar jag fram till nästa väggskiva fram till i bilen. Båda dessa skivor sedan kommer jag att limma våtrumsskivor på mot insidan. Jag sparar därmed minst 6-7 cm på djupet i bilen och det är där jag har som minst utrymme just nu. Däremot på kortsidorna av duschen måste jag regla. Dels för att stommen ska bära en dörr in mot köksdelen, dels för att baksidan ska dölja lite elkablar som går ner från taket och som ska bygga in i stommen. Det kan dock bli så att jag måste regla ut bakre duschväggen trots allt, om jag drar pexrör där till vattnet. Har funderingar på att sätta duschen på kortsidan istället för då kan jag verkligen dra ett slutet vattensystem (PEX/rörirör), men å andra sidan hjälper det inte så mycket för blir det en vattenläcka så kommer vattnet rinna bakåt och ut i vanens bakre del istället. Samtidigt vägrar jag skarva vattenledningar dolt med tanke på skiten jag haft med mitt eget hus och gamla vattenläckor på dolda skarvar. Allt i bilen kommer ju att skaka, så även muttrar mm.  

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. A-Man

    Vad är det du ska löda?
    Kontaktpressning med kabelskor är bättre i fordon med tanke på vibrationer etc.
    Med en bra kabelskotång så blir det en perfek anslutning.

    1. trailpeter

      Högtalarna krävde kabelskor som inte var något som fanns i byggvaruhus, utan bara specialbeställning, så har bland annat knipsat loss de som medföljde på en för tunn kabel och lött om dem. Högtalarna hade en helt annan dimension mot för vanliga kabelskor. Har även lött ihop lite skarvar. Tvinnad kabel + lödtenn + krympslang ovanpå = sitter som berget.

Lämna ett svar