You are currently viewing Påbörjad golvläggning

Påbörjad golvläggning

Körde igång med golvet idag och kände mer och mer att det var helt rätt prioritering. Då får jag en arbetsyta inne i vanen och kan skära isolering och annat direkt på golvet och slipper springa mellan garage och van mm. Dessutom kan jag ställa ut armaflexrullar och annat som tar upp plats i garaget. 

Jag började med att butyltäta hålen för lasthållarna så det inte kan stänka upp vatten där från vattenpölar och annat. Sedan sågade och skar jag av kanterna på cellplasten så jag fick spillbitar, vilket motsvarade precis samma höjd som den upphöjda plåten i golvet (10 mm). Dessa spillbitar limmade jag efter kanter och där det behövdes mer support till XPS-skivorna.


Sedan körde jag på, men det var rätt svårt att få en bra mall tyckte jag. Vad jag inte gjorde, men borde ha gjort skulle ha varit att göra en provisorisk mall lite grovklippt, sedan tagit en liten kloss, passare, tumstock eller vad som och dragit den efter hjulhuset mot mallen. Då hade jag fått en perfekt mall. Det blev ändå ”good enough”. Jag kommer eventuellt ta lite fogskum efter kanterna bara för att, men sedan kommer hjulhusen ändå att kläs in med Armaflex och då möter den isoleringen golvets isolering.

Det jag inte hade räknat med var att efter att jag sågat till alla plywoodskivor och tog ut dem från bilen för att limma cellplasten, så slog sig några av skivorna. Något med temperaturskillnaden gjorde att den tunna plywooden bubblade sig lite. Jag fick ta in stöttor och lyfta in vinterhjulen mm och använda som press på golvet för att få plywooden att limma mot XPS-skivorna. Får kolla imorgon hur det blev när jag lyfter ut hjulen och se om jag lyckades få press på skivorna helt. Där inredning ska vara kvittar det, för den kommer att fästas i väggen också och i golvet, men där jag ska ha den fria golvytan måste det vara stumt. 

Det jag ännu inte har bestämt mig för är om jag ska köpa vinylgolvet och lägga över hela bilens golv rakt eller om jag ska bygga stommar först och sedan lägga golvet runt stommarna mm. Fördelen med att göra så är att jag behöver inte såga något vid hjulhusen eller annat, utan kan bygga in hjulhusen med tegelläkt/4 mm plywood så ser man inte dem, sedan lägga golvet runt vilket då blir enkel kvadratisk sågning i golvet. Fördelen är också att det går åt mindre golv = billigare, samt att jag kan byta golvet om något skulle hända och då utan att behöva demontera inredning. Golvet blir då också flytande och kan röra sig beroende på temperatur och väderlek. Nackdelen är att jag kommer antagligen att behöva sätta någon list eller sockel längst ner för att täcka glipan mellan stomme och golv. Det går ju bara att limma dit en tunn liten fyrkantslist så slipper jag köra med riktiga golvsocklar. Som sagt, ju mer vikt jag kan spara desto bättre. 




Lämna ett svar