Jag är lite bortskämd som till vardags kör ett landsvägslok i form av en 2019 års modell av en BMW 530. Inget skramlar, inget skakar, allt är tyst och det enda som egentligen hörs är däckens ljud mot vägen. Egentligen hade jag velat få bort även det ljudet, men det kräver andra och tystare däck (samt att jag skulle vinna på att köra mindre fälgar, men det är en annan femma). Allt är komfortabelt i varje fall.
I Renaulten så skakar just nu ALLT. Dörrarna skramlar, även de som jag inte har rivit. Ett litet gupp och hela bilen låter som den ska braka ihop. All plåt är nästan som en resonanslåda och allt låter ihåligt och bedrövligt.
Det blir givetvis mycket bättre när isoleringen kommer på plats, särskilt då jag klistrar Armaflex som binder ihop med plåten och som kommer att ta upp vibrationerna i sig genom materialet som är som liggunderlag. Jag vill ändå vibrationsdämpa och ljudisolera innan jag går med Armaflexen för dubbel effekt. Dessa skivor med aluminium väger dock en hel del. Jag adderar nog 20-30 kg extra vikt på hela bilen med dessa, men jag inbillar mig att det är klart värt det. Framför allt ska hjulhusen få sig en omgång samt att jag förstärker de större rena plåtytorna i väggar och dörrar samt tak. Ej golv.
Med lite tur så borde jag kunna få upp lite mer isolering till helgen samt att jag är sugen på att få köra igång med golvläggningen snart. Jag skulle även vilja få köpa hem ett batteri för jag har ingen aning om hur stort bodelsbatteriet är. Jag fick nämligen en idé från en professionell husbilsbyggare och det är att placera batteriet i golvet som jag ska bygga upp precis framme intill förarutrymmet. Jag ska ju bygga en liten lounge där, men golvet är högre i förarutrymmet (pga hjulhusen), så jag måste höja golvet just vid loungen till samma nivå så att man kan dela bord mm. Kunde jag få tag på något eller några batterier med rätt dimension, så skulle jag kunna göra en lucka i golvet och ha rubbet där. Då nyttjar jag den förhöjda golvytan i sig som förvaring, samtidigt som jag nyttjar garaget maximalt och ytan under soffan i longen maximalt. Ett allternativ till detta är att nyttja ytan under soffan (lyftbart lock), men gå hela vägen ner till yttergolvet samt göra en liten lucka inuti. Alltså jag lyfter på sofflocket och får en grundare förvaring under locket och lyfter jag på en lucka till så kommer jag åt batteriet/batterierna.
En fördel med att placera batteriet fram, är att jag får kort kabeldragning mellan bodelsbatteriet och bilbatteriet som sitter under förarstolen typ. Det blir knappt 1 meters kabeldragning med den kabel som är typ dyrast i dimension. Jag måste veta var batteriet ska hamna i varje fall för att kunna börja dra flexrör. Nytt inlägg kommer om elplaneringen inom kort då jag har massor att gå igenom där.