Jag ser väldigt, väldigt, väääääldigt många vanbyggen där man formligen packar in tungt trä i bilen. För all del, det är en skåpbil med avsedd lastvikt, men samtidigt så väger batterier, solpaneler, vattentankar osv en del. Det packar på rätt snabbt i vikt. Tyngre bil = slöare bil i uppförsbackar samt generellt högre bränsleförbrukning.
Så, jag sliter mitt hår och försöker komma på hur jag ska bygga, vilket material och vilken teknik.
Om vi börjar med bänkskåp och badrum. Jag har tänkt använda mig av plywood som skivmaterial. Jag kan välja tjockare skivor och strunta i stomme, bara snedskruva + limma. Alternativt sätta vinkeljärn i hörn. Tjockare plywood väger dock en del. Om jag istället bygger en lättare stomme t.ex. av spikläkt och sedan väljer 4 mm plywood som beklädnad på sidor osv, så verkar jag komma ner en del vikt. För känslans skull kan man ju välja lite tjockare plywood till lådfronter/luckor osv. Jag kollade för skojs skulle vad en vit kökslucka 60×40 vägde och IKEAs kundservice svarade 3,7 kg. Överlag så skulle det bli för tungt att bygga med IKEA-stommar osv, även om det hade varit smidigt. Jag ska dock räkna lite och jämföra på viktskillnaden om jag tar lådor+fronter+skenor från IKEA men bygger resten själv.
Väljer jag att göra mina egna luckor så ska jag ta mig tid att faktiskt göra ”speglar” på dem. Jag var ett tag inne på att ta tunn plywood och limma på vanligt foder som ren ram runt på luckan, för att få lite mönster och inte bara ha en slät lucka.
I tak och på väggar samt dörrar, så vill jag köra med ”panelkänsla”. Vitvaxad eller helt vitmålad för att få upp känslan av rymd och storlek. Kruxet är att väggpanel överlag är också för tjock. 12-13 mm i tjocklek drar iväg rätt snabbt i vikt även där. Panelen har dock en fördel och det är att den är rätt så lätt att montera, t.ex. i taket då jag ensam kan montera bräda för bräda. Ett alternativ till panel är att köra med Spårad Plywood vilket jag just nu skulle vilja smacka upp på väggen runt sängen och på dörrarna. Bauhaus har 7,5 mm spårad panel vilket borde bli perfekt, men tyvärr bara i två varuhus i långtbortistan. Jag har inte lyckats hitta det någon annanstans. Ett alternativ är att köpa 6 mm plywood och fräsa ur spåren själv, men jag vet inte om jag kan fräsa så pass bra. Fräs har jag iofs och med en stöd skena så kanske jag skulle fixa det. Fördelen med tunnare plywood är att jag får lättare att kröka den över bilens kurvatur i dörrar mm.
Jag ska mata in allt i excel och räkna. Någonstans där får jag vikta vad det kommer att ta i tid/jobb kontra vad jag kan spara i vikt, men materialet i tak och på vägg samt beklädnad på skåp osv kan snabbt dra iväg ett par hundra kilo. Som sagt, bara en liten IKEA-kökslucka är nästan 4 kg.
En snabb liten jämförelse; en spårad 7,5 mm plywoodskiva väger 10 kg, medan en motsvarande i 9 mm tjocklek väger 14 kg. En 4 mm skiva utan spår väger 4,2 kg, så att köra med 9 mm istället för 4 mm ökar vikten med nästan 3 gånger mer.