Bilradionlagret hade rea på grymma vibrationsmattor, så slog till direkt. Självhäftande med alusida. Aningen tunga dock, 15 kg för en liten fjuttkartong.
Nog för att all isolering som jag kommer att limma mot plåten kommer att ljudisolera inuti bodelen, men jag vill ha SÅ hög komfort som det bara går och då främst i förarutrymmet under körning. Det låter nämligen något så för jävligt här jämfört mot min BMW. Lika hög komfort kommer jag aldrig att få, men just nu sitter det i praktiken ingen ljuddämpning alls.
Tanken är att använda dessa antivibrationsmattor för grunddämpning, sedan där jag kommer åt i förarutrymmet också dämpa med billiga liggunderlag som jag skär till och limmar fast. Eventuellt också stenull om jag får fyllytor. Framför allt blir jag tokig på framdörrarna för det skramlar verkligen som en gammal veteranbil när man drar igen dem. Jag är van vid dörrar som känns som kassaskåpsdörrar och stänger tyst efter alla tyska bilar jag haft. Sekundärt så utrymmet ovanför förardelen i taket skramlar enormt. Det ska isoleras, men även där ska jag klappa upp vibrationsmattorna först för att stumma ner plåten lite extra. Sedan är jag sugen på att se om jag kan montera bort båda stolarna fram utan att tabba mig med sätesvärme eller annat och se om jag kan få bort hela gummimattan på golvet. Jag hade velat sätta vibrationsplattor där först och sedan isolerat med ett tunt liggunderlag med slutna celler för att dämpa ner det hela ytterligare. Sedan skulle jag vilja ha något roligare än en gummimatta på golvet, så jag funderar på att göra en ny matta av tunt liggunderlag och ovanpå det spraylimma lite dyrare högtalartyg (nålfiltsmatta). Då kan man ändå lyfta ut allt och göra rent medan gummimattan kan ligga som skydd under mot snö och fukt.
Jag är fortfarande så förvånad över att bilbatteriet sitter på ett ställe där det är liksom öppet framtill under karossen så att snö och smältvatten kan ta sig in upp till batteriutrymmet. Och det i sig har bara en plastkåpa ovanpå in till bilen. Här skulle jag vilja täta gliporna med glasfiberspackel eller så, även här ljudisolera (mot båda hjulhusen från insidan) och sedan isolera insidan på plastbyttan med liggunderlag. Mer dämpning och mindre värmeläckage.
Egentligen borde jag demontera hela panelen framtill, men det är nog ett litet för stort projekt. Dock om jag får bort gummimattan på golvet så kommer jag ju faktiskt åt bakom pedaler och upp en bra bit på brandväggen mm, Det ska iaf bli intressant att se hur resultatet blir för något sådant här har jag aldrig gjort innan. I teorin känns det som om jag har tänkt rätt iaf!