Två största hindren

Två största hindren

Jag är glad över att ha kommit förbi en tröskel och ha kommit en bit på vägen nu förra helgen (och denna helg). Det är en hel del pusselbitar som faller på plats – men jag har två stora byggmoment som jag ännu inte har kläm på. Att resa en stomme för ett kök blir inga konstigheter då jag kommer bygga utifrån IKEA-mått och göra en egen stomme, sedan köpa IKEA-lådor osv och montera skenor med egen skruv mm. Köket tror jag överlag att jag slänger ihop på en helg. De svårare delarna är snarare skjutdörrslösningen jag ämnar att bygga samt plattformen som den ska stå på. 

Jag kommer att höja upp golvet framme i bilen så att en som sitter i passagerarsätet ska kunna dela bord med en som sitter på den lilla sittplatsen som jag bygger bakom förarstolen. Precis som moderna husbilar är byggda. Grejjen är dock att jag vill ha förvaring inuti den plattformen, bland annat mina batterier som kan ligga ner och som ryms precis där. Alltså behöver jag någon slags luckkonstruktion så jag kan lyfta på locket och komma åt batterier mm. Jag ser ännu inte riktigt hur jag ska forma denna plattform, hur jag ska dölja gångjärn mm på ett bra sätt. Det blir typ pianogångjärn undertill. Plattformen ska även ha ett golv ovanpå, skyddslist och annat. Vet ännu inte hur jag ska göra detta på ett snyggt sätt, men det löser sig. Golvet i förarhytten är tråkigt gummigolv och funderar på att lägga högtalarmatta på golvet istället, åtminstone från sätena och bakåt. Då kan jag låta den överlappa springan till luckan så ser man ingen skarv. 

Sedan vill jag verkligen få till en skjutdörrslösning, men denna är lurig. Först av allt så skiljeväggen som sitter som standard på bilen är inåtkurvad vid stolsryggarna då stolarna går in i det som blir min bodel. Drar jag fram stolen så den inte går in i bodelen så slår jag knäna i ratten (och jag är bara 178 cm lång). Jag ska prova dock att höja upp stolen så mycket som det går och se hur det känns att köra då höjden rätar ut mina ben lite. Skönaste körställningen tar tyvärr 10 cm av bodelsutrymmet och då har jag bra 290 cm kvar att bygga på. 10 cm dödyta på så litet utrymme märks av. 

Planen är att bygga en vägg bakom förarstolen och nästan fram till mitten av bilen. Mot cocpiten kommer det vara högtalartyg på en 4mm plywoodskiva. Sedan isolering med biltemas liggunderlag, vilket ”får duga”, men det är slutna celler och 8 mm isolering iaf. Sedan MDF-panelen som jag bygger med mot bodelen. Jag behöver klyva virke och göra att ramverk så att väggen blir stabil + se om jag kan hitta något bra avslut för att täcka hörn. En U-profil med rätt dimension hade varit grym. Sedan en liten väggstump på samma vis på andra sidan bakom passagerarstolen, dock bara 15 max 20 cm bred. Därefter en skjutdörr bakom in mot bodelen och som överlappar dessa båda väggar med 1 cm iaf. Det räcker för att stoppa varm luft från att kondenseras i cocpiten och det räcker för att hålla varm luft inne i bodelen och slippa isolera rutor osv i cocpiten. På riktigt så är detta smartare än massor av husbilar i klassen 1-2 miljoner kronor. De får köra med sina dynor i rutan och reflektorer osv. Dessutom slipper jag höra hela bodelen när jag kör då det blir en viss ljudisolering om jag stänger till. Det gäller bara att jag får till en bra lösning för skjutdörren och att allt sluter tätt och inte skramlar. Jag kommer att köra med högtalartyg och annat för att dämpa både dörren men också täta glipor osv. Den får gärna vara lite trög att dra. 

Jag har även en lite krånglig hatthylla som ska byggas. Inte helt lätt att se hur den ska sågas ut, men kommer bygga med 4mm eller 6mm plywood och göra en ny hatthylla framtill över cocpiten men lägre än originalhyllan. Den kommer att kläs med svart högtalartyg på undersidan och grått på ovansidan. 

Jag är lite sugen på att viga hela påskhelgen till dessa delar. Primärt hatthylla+skjutdörrslösning och bonus om jag reser stommen för duschen samt plattformen. Kommer jag förbi dessa arbetsmoment, ja då jävlar kommer det gå undan i bygget. Dessa delar är min kommande akilleshäl.  

Lämna ett svar