Två helt OK byggdagar

Två helt OK byggdagar

På ett sätt är jag missnöjd. Jag tycker det går på tok för långsamt framåt i progressen. Jag vet hur mycket som väntar som ska byggas. Dörrarna som ska få dörrsidor där det är lite pill med att täcka för handtagens utrymmen mm. Isolering av bakdörrarna. Stommarna till resten, där det blir lite att klura ut hur jag ska göra med stommar och luckor som ska täcka in batteridelen. Skjutdörren är också ett mysterium ännu och nya hatthyllan likaså. Jag ser inte riktigt framför mig hur jag ska bygga ännu, men det kommer liksom ordna sig när jag väl kommer dit. Om jag bara kunde få det sablarns taket på plats så jag får bygga färdigt sängen och den delen. Takpanel och ramar till takluckorna osv tar mycket plats i garaget också, så det skulle vara gott att få upp allt i bilen istället. 

Nåja, det går FRAMÅT i varje fall och det är det viktigaste. Igår fixade jag ett nyckelmoment och det var att demontera den övre inredningen framme i cockpit och få bort den stora plasthyllan. Jag kommer att bygga en ny, djupare hylla av plywood här och antingen flocka den eller klistra svart högtalarmatta på den. Tanken jag har just nu är att göra två luckor och göra hyllan djupare på vardera sida om mittgången, men göra den grundare i mittgången. Så när jag reser mig från förarstolen och ska gå in i bilen så har jag åtminstone lite mer utrymme (men måste go hukad in i bodelen oavsett). Jag tror dock att denna förvaringsyta kommer att bli guld värd, oavsett om det är kläder eller matvaror eller vad som, som ska förvaras här. Jag tror att jag behöver bygga hatthyllan och skjutdörrsväggen + plattformen under + duschdelen nästan samtidigt. Allt hänger ihop. Jag ska ha frihängande överskåp ovanför loungen och förutom att fästa dem i taket, så måste de fästas i skjutdörrsväggen samt i duschväggen. All inredning ska mer eller mindre bli en enda enhet, så vid en krock så blir säkerheten högre. I praktiken kommer golv, väggar och tak att sitta ihop med allt jag bygger i trä. 

Jag isolerade med armaflex i taket framme i cockpit igår och i och med att takpanelen inne i bilen ska möta en balk här, så vill jag isolera färdigt allt framme i cockpit, täcka balken, dra upp en läkt i balken och sedan kan jag börja bygga innertaket. Jag fortsatte idag och har nu isolerat 95% av innertaket inklusive cockpiten. Har lite jobb kvar att göra framme ovanför framdörrarna. Därefter ska jag tejpa de sista skarvarna med ångspärrstejpen, borra hål i taket och dra ner kabel, fästa kabeln till downlightsen och sedan mata på med panel. Det jag ännu inte vet om jag kommer att lyckas med är om jag kan böja sista panelbitarna efter takets lutning, men jag ska prova. Går det inte kommer jag att få såga av fjädern på näst sista panelbiten och lägga den dikt an och fristående. 

Har köpt hålsåg till downlightsen då jag inte hade rätt dimension hemma plus några panelclips som jag ska prova tänkte jag. Istället för att skjuta dyckert genom panelen så ska jag se hur det blir jag om jag monterar den med clipsen istället. 

Idag lade jag för övrigt på ett andra lager isolering i taket framme i cockpit. Hade egentligen inte tänkt att göra det, men den takytan är rätt stor och det kommer slå in bra mycket värme genom taket där – inte minst då bilen är svart och om solen ligger på. Dessutom är det denna del som har skramlat mest förutom förardörrarna, så det fick bli ett lager biltemas liggunderlag emot Armaflexen.  

Lämna ett svar