Isoleringen i taket blir riktigt bra. Armaflex först, sedan biltemas liggunderlag med EVA-foam som även det har slutna celler. Dubbla lager med slutna celler alltså. Där risken för kondens är som störst är i taket, då varm luft stiger uppåt och är det varm och fuktig luft som träffar kall plåt, så kommer kondensen direkt. Även när jag lagar mat osv så bildas ånga mm. Jag har överlappat alla skarvar och tejpar rubbet med kraftig ångspärrstejp, så nu finns det inte en chans på jordklotet att varm luft kan ta sig uppåt. Det lilla tunna liggunderlaget på 3 mm isolerar självklart inte extremt mycket, men de liggunderlag som har slutna celler har otroligt god isolerförmåga överlag. I och med att balken är isolerad och det nu är isolering omkring, så bygger jag bort lite av köld- och värmebryggan likaså. Rätt många som bygger på sina vans tänker inte på att balken blir brännhet även om allt annat är isolerat – eller för den delen iskall om det är kallt ute. Min balk frös till is för någon vecka sedan när jag stod ute.
Läkten är färdigkapad till taket och är klar att montera, men jag är inte färdig med att borra hålen för kabelgenomföringarna ännu. Jag fastnade totalt på hatthyllan fram över förardelen då jag vill få isolera färdigt den delen också. Takpanelen som jag ska montera ska ansluta och avslutas precis på den takbalken i där framme, så nästa arbetsmoment nu förutom att borra sista hålen på taket, blir att riva ner hela överpanelen framme i bilen.
Som jag längtar till att få taket monterat och färdigt och känna att jag kan släppa ett arbetsområde för stunden i varje fall. Det kommer att behövas täcklister på sidorna osv, men det kan jag ta sedan. Jag vill få bygga sängstommen och låta min vän Maria hjälpa till att skära och sy om en bäddmadrass, sedan kom jag på idag att jag kan inte bygga duschen förrän jag har byggt färdigt vänstra sidodörren. Jag kommer inte åt den dörren annars. Så jag ska slutföra det jag påbörjade på den dörren och ordna uttaget för dörrhandtaget mm, sedan sätta sista panelen klar där.
Jag ska försöka göra en research på vilken latexfog som jag ska använda i bilen. Som vanligt är jag petig med ytfinishen och vill inte se några skarvar eller glipor, men eftersom bilen vibrerar och rör sig, så måste jag ha en latexfog av god kvalitet och som tillåter större rörelsemån. Byggmax/Jula/Biltema-fogar är alltså uteslutna, utan vi pratar Bostik eller något annat.
Det känns som om det går lite trögt för stunden, men får jag bara färdigt taket så har jag bara bakdörrarna + höger sidodörr kvar att isolera. Därefter kan jag lägga ALLT krut på att bygga ytskikten mm och det ska bli riktigt roligt att få resa stommar till överskåp, diskbänk, dusch och lounge samt skjutdörrarna. Just precis nu känns det som att bilen inte kommer att bli färdig till i mars dock, men planen är att jag kör hem bilen från garaget i mars och så om jag har mer kvar att bygga så kan jag göra det på gården. Då kommer jag även ha landströmsintag mm inkopplat och kan göra klart det sista hemma. Just nu hoppas jag på premiärtur runt 1’a maj.