You are currently viewing Kapitel två – bilen i garage

Kapitel två – bilen i garage

Då är bilen äntligen nere i garaget där den ska få stå åtminstone 3 månader, troligtvis 4. De som jag får hyra garaget av är otroligt trevliga och det känns kanonbra att få ha bilen här! Jag har två husbilar på samma ställe, men här där jag fotade bilden har jag lite utrymme där jag kan få arbeta också. Jag kollade så att det var OK att jag fick såga/bygga lite här. Städar givetvis efter mig hela tiden, men det gör att jag kan köra ner med pallbockar, grovdammsugare och sticksågen vilket är den jag kommer att använda uteslutande. På ett sätt så blir detta bättre än att bygga hemma på gården, eftersom jag kan såga i direkt anslutning till vanen och inte springa in i garaget stup i kvarten. Jag ska också ta med mig brunpapp så kan jag även måla och ha saker och ting på tork här. Helt fantastiskt! 

Bilen som var som en igloo får stå och torka upp nu. Det är 16 grader i garaget (eller värmefläkten är i varje fall inställd på det) vilket blir perfekt. Varmare hade jag inte velat ha om jag ska arbeta på bilen. Dessutom om jag kör ner med byggstrålkastarna så genererar även de värme. Jag har ett trefasuttag på en vägg, så jag ska köra ner med byggcentralen och trefaskabeln också, så har jag allt samlat. 

Jag glömde tyvärr ta med mig ribborna till sängen, men de kan jag köra ner med bilen. Jag fick dock med mig de mer skrymmande sakerna idag. Solpanel, de avskyvärt långa panelerna till taket, vinterdäck, isolering mm. 

Hade egentligen velat bygga lite redan ikväll, men bilen måste få torka upp. Det blev rejält med vatten inuti bilen när balkar mm tinade, så jag vill inte veta av att jag bygger in fukt eller så. Nu återstår det dock att göra veckoplaneringar och se hur jag kan nyttja detta bäst. Det tar mig nästan 30 minuter att köra ner till garaget hemifrån, så jag åker knappast ner för att jobba 30 min en kväll bara. Jag kommer heller inte åka ner varje kväll eller så. Däremot i och med att garaget är uppvärmt och upplyst, så kan jag vara där rätt sent om jag vill. Jag får i praktiken komma och gå som jag vill, vilket är helt underbart! Så att köra ner efter jobbet en kväll och bygga till klockan 23 är helt ok. Jag kommer därmed att få bestämma vilka dagar jag vill vika till att bygga på kärran, så får jag ta andra dagar till tvätt, hushåll, renovering hemma på huset, träning etc. Jag behöver också tänka till rejält inför varje gång exakt vad jag avser göra och exakt vilka verktyg jag behöver ta med mig. Fördelen är att det är gott om plats ändå i garaget, så jag kan lämna verktyg där. Jag får se till bara att hålla efter lite så det ser snyggt och städat ut. 

Det jag inte kunde göra nu när hösten/vintern kom var att färdiglacka rosten som jag tog bort på taket och bara primeade. Nu kan jag äntligen spraylacka det och kunna montera solpanelen ovanpå. Sedan så har jag fortfarande flera hålgenomföringar jag måste göra. Kablar till solpanelen och kablar till belysning uppe på taket, samt landströmsintag. Jag kan inte ta sådana hål om jag inte kan rostskydda, men nu kan jag rostskydda inomhus och få det torrt och fint. Dessutom så är det betydligt bättre klimat för att montera panelen för innertaket här i ett varmgarage. Mindre risk att panelen krymper/expanderar och slår sig. Nu får allt torka, acklimatisera sig och jag känner mig taggad och peppad deluxe nu. Mina downlights har också kommit, så nu är jag sugen på att få upp takpanelen till nästa söndagskväll!

Lämna ett svar