Senaste dagarna har jag fått tänka om helt. Jag tänkte enbart sätta armaflex och sedan tunt liggunderlag och liksom kapsla in alla dörrrar, men låta väggarna andas ut till armaflexen mot ytterplåten. Där skulle fukt stoppas från att kondensera. Kruxet är att bilen har så många olika skrymslen och vrår. Massor med balkar och supersvårt att komma åt mot just ytterplåten. Att täta allt med bara armaflex och göra bilen kondenssäker vara bara att glömma. T.ex. i detta utrymme där jag inte kommer åt ytterplåten alls.
Jag fick dels tänka om och välja stenull som ”bulkisolering” ändå. För att inte få in mineralullsdamm in i bilen, så måste samtliga väggar tätas + att jag ändå måste täta för att stoppa kondenseringen. Jag kommer därmed att tejpa byggplast på insidan innan jag monterar ytskikten.
Jag skippar dock ett moment och det är att täta alla skarvar på armaflexen. Jag hade tänkt köra överlapp och limma liggunderlag ovanpå, men skippar det. I taket är det för låg takhöjd för armaflex + stenull, så där kommer jag att limma EVA-underlag från Biltema ovanpå armaflexen i 1-2 lager. Där kommer jag att köra med överlapp.
Byggfolien kommer jag att ta hål på när jag skruvar panel mm, men det gör nog inte så mycket eftersom allt skruvas i innerplåten. Eventuell varm luft som vandrar ut kommer inte möta en kall ytterplåt och kondenseras oavsett. Jag tror detta blir bra. Ena sidodörren ska plastas och är sedan redo för ytskikt. Dörrarna är det som tar längst tid med alla tvärbalkar och plåtsnitt åt höger och vänster. Kan säga att jag skurit upp händerna fler än en gång då jag fipplat i dörrarna utan handskar…