Vilket slitjobb med plastpanelerna

Jag är helt slut och är ändå inte klar för dagen. Har slitit och kämpat på idag. Lånade den här lilla rackaren och jäklar vad effektiv den var. Perfekt med en liten trissa så kunde jag få bort rost och lack, men utan att gå loss på för stora ytor på bilen. Renslipade allt, tvättade ren och körde med silikonborttagning, rostskyddade/primeade, rostskyddade lådorna/hålrummen inne i bilen, monterade armaflex och färdiglackade utanpå. Aningen aggressivt att färdiglacka samma dag som jag primeat, men det blir i varje fall inte sämre än vad det var innan samt att detta är på ett ställe där jag inte är supernoga med det visuella resultatet. Det blir en annan femma när jag ska ta hand om rosten ovanför framrutan. 


Vad jag gjorde sedan var att klutta i butyl i och runt om där plastclipsen ska nypa.  Sedan drog jag på butyltejp upptill och framtill Vet inte om det kommer att fungera men värt ett försök. Tanken är att regnvatten primärt ska leta sig vidare utanpå panelen och inte in bakom. Om vatten kommer in bakom (vilket det kommer att göra oavsett) så ska det kunna rinna ut nertill. Butylen dämpar kanske också vibrationerna lite. Det var lackskador precis överallt runt om efter panelernas vibrationer mot plåten. Panelerna nöter ner lacken och till slut tar rosten över.


Vi får se hur det här står sig, men jag känner mig betydligt mer trygg med detta mot för innan. Tyvärr så sprack tre clips (med hållare) till främre vänstra panelen, men har provat att butyllimma den så får jag se om det håller. Annars måste jag köpa en ny på en skrot eller om jag hittar på nätet. Det jag också upptäckte var två förborrade hål, rätt stora i plåten. Täckta med en bit gummi bara, men båda två var slarvigt satta så det var ett par millimeter glipa rätt in i bilen. Suck! Tur att jag såg det nu och kunde tejpa över med lite butyltejp.






Lämna ett svar