Nya hinder i bygget

Fastnade på två störiga moment idag. Det ena är att jag hade tänkt isolera färdigt en dörr och göra den helt klar med panel och allt. Dock så kom jag på att min idé med att sätta Armaflex ytterst och sedan fylla med stenull bakom, blir en riktigt dum idé. Anledningen är att jag ska inte sätta ångspärr på insidan som i ett hus, utan ska montera panelen rätt mot isoleringen. Den som har jobbat med glasfiber- och stenull vet att det dammar. Mycket. Och retar luftvägar, skinn och annat. Vad som händer när man kör en bil efter skakiga vägar? Det dammar mer än någonsin innan av isoleringen. Så jag tänkte om och tänkte att jag köper linisolering istället. Dock är jag lite kluven till den överlag, då den buffrar fukt. Även om den isolerar bra, så ogillar jag tanken på att ha något i dörrar och väggar som buffrar fukt. Samtidigt så innebär just fuktbuffring att den håller fukten och om jag då tillför värme/ventilation inne i skåpbilen så borde det torka ut fukten. Nu ska det dock inte komma någon fukt dit egentligen, men ändå. 

Ett alterantiv som jag klurar på är att köra linisolering och sedan dundra på med 3 mm liggunderlaget med slutna celler, men då stänger jag verkligen in allt inne i väggen/dörren. Det var det jag tänkte undvika genom att använda ångspärr. Sätter jag slutna celler framför allt så kan inget andas ut. Så jag faller nog tillbaka på att köra med linisolering ändå – dock finns det inte att köpa någonstans i stan utan bara beställa från olika byggvaruhus från centrallager så där tappar jag tid. 

Jag köpte hem färdig vitmålad panel i varje fall och tänkte göra färdigt panelen så den är klar att montera. Då såg jag dock det jag sett innan också i dörrarna; att det har runnit vatten på insidan. Jag har sett flera posta om det i sociala medier och förstått att detta är en konstruktionsmiss deluxe. Inte bara på min Renault, utan på alla möjliga vans. Det sitter plastpaneler på utsidan som trycks fast med clips och lite tätning, men det tätar inte tillräckligt – så vatten letar sig in på insidan, rinner ner i baljan på dörren – och rostar. 

Så jag bestämde mig för att inte isolera något eller göra något mer här förrän jag åtgärdat det problemet. 

Jag tog bort panelerna runt om och det gick skapligt faktiskt, bara två clips som gick av (tydligen vanligt). Det var SJUKT mycket salt och smuts bakom, ojoj. Riktigt fastgrott också. Jag fick avfetta och tvätta i omgångar och har inte fått bort allt ännu, så ska torka av med T-sprit imorgon. Tätade hjälpligt alla hål först med silvertejp, för annars hade jag vattenfyllt bilen invändigt.

Skittråkigt jobb, men ett ”måstejobb” som det verkar. Sedan kanske det rentav är bra att göra så här i denna ordning. Om jag nu sätter armaflexen mot plåten på insidan innan jag skjuter fast panelerna, sedan trycker i en klick butyl i hålet och sedan trycker panelen på plats – då kommer clips+butyl+armaflexisoleringen att täta ihop allt tillsammans. 


Det jag tyvärr upptäckte idag var rost och färgsläpp. En hel del färg släppte bara jag petade på den. Sjukt trist. Bakom panelen kan jag fullacka, men lite av färgen släppte även under panelen, så ska se om jag kan få till det. Jag behöver lägga allt jobb åt sidan imorgon och fokusera på att slipa bort rost+färgsläpp, rostskydda/primea och lacka med sprayfärg lite hjälpligt.

Sedan kommer jag ta och sätta butyltejp som jag köpte för fönsterrutorna och takluckan längs med hela panelens överkant och framkant, dvs där vatten uppfrån och framifrån vill leta sig in. Dock inte i nederkant. Det kommer säkert att stänka upp vatten där, men tänker att det kan få rinna ut där också. Det hänger på om jag kan sätta butyltejpen på exakt rätt ställe dock, men det är värt ett försök. Nackdelen med att jag tätar i clipsen är att om jag måste ta bort panelerna framöver för att kolla hur det ser ut eller rengöra plåten, så måste jag täta om. 






Lämna ett svar