You are currently viewing Fortsatt ljudisolering

Fortsatt ljudisolering

Har fortsatt montera antivibrationsplattor på insidan av skåpbilen och det är otroligt stimulerande. Det känns så plåtigt och dåligt utan, men bara en liten platta ger ett helt annat ljud i bilen och en helt annan klang. Det känns plötsligt gedigt och som något av kvalitet. Riktigt roligt! Plattorna har dock tagit slut och jag vill sätta mer, bland annat i förarutrymmet och i de dörrarna mm, så får beställa en uppsättning till. När ljudisoleringen väl sitter på plats så kan jag dra på med Armaflexisoleringen där jag inte har håltagningar att göra, så det blir ett av helgens uppdrag. Armaflexrullarna tar rätt stor plats och jag skulle vilja få bli av med dem + att få upp solpanelen på taket. 

Det närmar sig eldragning också och jag måste bestämma mig hur jag ska göra med golvet, om jag ska bygga stommarna först och lägga golvet runt dem eller lägga golvet redan nu och sedan bygga stommarna ovanpå. Just nu är jag inne på att lägga golvet flytande, dvs börja regla stommar och dra el härnäst. Jag är verkligen sugen på att få börja bygga sängstommen och garaget och se om jag kan ”provsova” i sängen mm och känna att det känns rätt med nuvarande planlösning innan jag bygger vidare. 

Stommarna kommer jag att bygga med läkt som limmas och skruvas. Det blir lättare än att göra med 45×45-reglar och stommarna ska inte ta så mycket till last direkt, så därav törs jag gå ner i dimension. Sängstommen är det enda som behöver förstärkas, så den bygger jag fyrkantsrör i aluminium. Stommarna kan jag sedan klä med 4 mm plywood för att hålla nere vikten. Plywooden limmas mot stommarna, så där får jag hållfastheten trots att jag bara kör med tunnare spikläkt som stomme. Där jag bygger loungen t.ex. så kommer jag att a 6- eller 8 mm plywood istället som lock. Då blir det lite mer gediget att sitta på mm.

Jag funderar på att redan i morgon ge mig ut på jakt efter ett bodelsbatteri också. Jag ska ju bygga ett upphöjt golv framme i bilen och det hade varit perfekt att gömma batteri och annat där. Det blir annars en död yta. Det hänger dock på om jag kan få tag på batterier som inte ser ut som bilbatterier. Batterier till reservaggregat och annat brukar se lite annorlunda ut i storleken. 

Det som stör mig fortfarande är att jag har kammat noll i platser att kunna meka och skruva på bilen inomhus i vinter. Folk tar ockerpriser för vinterförvaring också. Upp emot 4000 kr/månad för ett icke uppvärmt garage, wtf. Som en lägenhetshyra. Jag ska försöka få upp lappar på lokala anslagstavlorna härnäst. Eventuellt får jag ge mig ut och knacka lite dörr hos lite folk i omgivningen. Flera har ju maskinparker och stora maskinhallar och jag skulle gladligen pröjsa en månadspeng för att få hyra in mig där november-februari. 

Lämna ett svar