You are currently viewing Vilken härlig byggdag!

Vilken härlig byggdag!

Jag kom igång lite sent som vanligt, men jag har så svårt för att stressa på morgonen på helgerna då jag äntligen inte har någon tid att passa. På vardagarna avskyr jag att vakna till ett alarm och känna mig stressad över att infinna mig på en viss plats vid en viss tidpunkt. På helgerna älskar jag att köra ”mañana mañana” lite. Började i varje fall med att ge mig i kasst med handbromsen och hissade upp bilen,  drog bort de gamla vajrarna och monterade nya. Själva konstruktionen är märkligt enkel. Handbromshandtaget inne i bilen går till ett långt stag under bilen, längst ut på den sitter en liten platta och en mutter och i plattan kan man jacka in respektive handbromsvajer. En till vardera bakhjul. På bromsoket sitter en vipparm och i den jackar man fast andra änden. Så när man drar i handbromsen så spänner man vajjern som låser de vanliga bromsarna på bakhjulen. Så fungerar det på denna bil (men inte på alla bilar). Med nya bromsklossar så hade jag dock problem med att få på båda vajrarna och fick kämpa med fastrostad mutter under bilen osv innan jag fick till allt. Det blev mycket jubel när allt landade och fungerade. 

Likaså byte av dörrgångjärnet på högerdörren. Köpte ett begagnat gångjärn på skroten (svindyrt, tusen pix bara det, suck), men det var redan svartlackerat så kände att jag sparade lite tid där. Det är dock annorlunda mot för mina gångjärn. Jag kan öppna dörrarna utåt, bakåt – och vrida upp dem så de möter sidoväggarna. Dvs nästan 360 graders öppning. Det fanns inga sådana gångjärn på skroten utan bara dessa som jag tror bara går att öppna 180 grader (eller kanske 270 grader). Kvittar för min del, var viktigare att få en bakdörr som fungerar och drar jag igen dörren rätt hårt så låser den också så att sensorn inte larmar vilket den gjorde innan. Slipper därmed massa tjut när jag kör. Yay!

Har börjat mäta och kapa XPS-skivor. Kör med 20 mm i golvet. Bilen står inte dikt an marken vilket gör att luften mellan bilen och marken i sig isolerar från markkylan. Likaså står bilen på gummihjul så ingen plåt kan ta markkyla rätt in i bilen. 

Jag har inte monterat något ännu, utan mäter och kapar löst bara. XPS-skivorna är falsade så de har som en not och en fjäder kan man säga. Jag sågar av fjädern på de skivdelar som ska vara ytterst. Därmed får jag 10 mm XPS-bitar som jag kan limma i golvet där det saknas plåt. Som ni ser på bilden så är det typ som plåtbitar i golvet som skivorna ska ligga på, men det saknas sådana mot hjulhus och på vissa ställen är det stort glapp mellan plåtarna. Där kommer jag att limma jag dessa små remsor av xps-bitar. De är bara 10×10 mm men det räcker absolut för att ge stadga. De flesta vanconverters slänger bara hit träbitar och lägger trä direkt mot plåt osv. Skulle det någonsin uppstå fukt, kondens eller annat så sköter möglet resten. Därav vill jag inte ha något som helst organiskt direkt mot plåt. 

Imorgon ska jag försöka tejpa brunpapp mot hjulhusen och göra mallar för dessa. Sedan butyltäta skruvhålen för lastsäkringarna, skära sista XPSen och limma allt, limma på 4 mm plywood som jag hämtade idag och voila så har jag ett arbetsgolv. Jag väntar med att lägga vinylgolvet ovanpå (inte beställt ännu) men får ett fint arbetsgolv för att skära isolering mm på. Plywooden är tunn men syftar inte till mer än att ge bara lite mer styvhet till golvet samt att ge en viss förankring för den inredning jag vill sedan skruva i både golv och vägg. Vid en eventuell krock så ska inte bara väggarna ta trycket, utan även golvet, och då har jag tunna material men limmade material i golvet som hjälper till. 

Lämna ett svar