Bettan är hemma igen! Det såg dystert ut länge idag med konstant ösregn, långt senare tidsmässigt än vad väderprognosen sa – men så äntligen gav regnet upp och detta precis innan skymningen. Jag slängde mig i bilen och körde ner till mina vänner där Darth Vander stod parkerad och började genast montera höger broms då de nya glidpinnarna kom med posten idag. Så sjukt nervöst, MEN jag hade fått helt rätt glidpinnar och gängorna på bromsokshållaren som grabbarna fräste ur härom dagen fungerade perfekt!
Sedan kom nästa nervösa moment. Test av min egen bromsrenovering. Även om jag trodde att jag hade gjort allt rätt, så litade jag ändå inte på mig, så provkörde bilen på plan mark först för att känna på bromsarna. Verkade fungera bra dock. Har gjort tre ”inbromsningsövningar” för att få de nya klossarna och skivorna att hitta varandra. Ser riktigt, riktigt fräscht ut och så KUL att ha med viss vägledning fått fixa detta själv!
Det verkar fungera som det ska iaf. Så gott med nya, fräscha skivor (belagda Zimmermannskivor) och klossar (Brembo).
Det som är kvar är att jag ska lacka fjäderbenet på andra sidan också någon dag så jag får på ett lager skyddsfärg där jag arbetat bort rost. Bara för att försöka förlänga livslängden på det fjäderbenet med några år. Jag sprayar med överbliven fälgfärg i silver. Sedan har jag just nu ingen handbroms då båda vajrarna är urkopplade. Jag måste lägga mig under bilen någon dag, lossa på dem längst fram vid staget och backa ur dem, men hade ingen lust att ligga i gegga och lera idag efter allt regn. Ska se om jag kan få till detta i helgen, för då blir bilen åter i ”brukbart skick” och det vore smidigt att faktiskt nyttja vanen för att få hem plywoodskivor och annat som jag behöver i vinter.
Men så SKÖNT med nya bromsar bak och skivorna och klossarna fram verkar skapligt nya, så hoppas jag inte behöver bry mig mer om detta på ett tag iaf. Ska bara se så att handbromsen fungerar som den ska sedan, för det var ju ursprungsproblemet, dvs att bromsen låg på. Handbromsvajern till vänster bak kärvade, så vill bara se så att de nya vajrarna harmoniserar fint med bromsoket och att jag inte beställt fel längd eller så (jag beställde utifrån OEM-nummer, så borde fungera).
Total kostnad under 3000 kr iaf, trots att jag fick åka till en mekanisk verkstad och få hjälp med att få ur den glidbult som gick av och trots att jag fick beställa nya glidbultar. På märkesverkstaden hade detta kostat så galet mycket mer, både i delar och arbetstid.