Ett ljus i tunneln

Ett ljus i tunneln

I helgen försökte jag byta bromsskivor och klossar men en av glidpinnarna satt så hårt så den gick av. Inget jag kunde göra något åt på plats, men skyndade mig hem och sökte igenom ALLT jag kunde hitta på nätet i jakten på reservdelar. Bilskrotsdatabaser (hade bara bromsokshållare fram), bildelssiter (där inte EN enda site hade bromsokshållare beställbart, what?!) osv. Ringde märkesverkstäder, men de bad mig återkomma ”på måndag”. Så fick lämna bilen ståendes med en broms bytt och färdig (förutom handbromswiren) och den andra bromsen obrukbar. 

Idag ringde jag till märkesverkstaden och kollade. Om inte reservdelssiterna på nätet har något (Biltema mfl har inte ens Renaultprylar), då måste de kunna beställa hem ju. Jag överdriver inte om jag säger att jag sprutade morgonkaffet genom näsan. 

Bromsokshållare = 1900 kr.
Renoveringssats (nya glidpinnar) = 890 kr.

What.The.F.

En snabb titt på nätet visade att ett komplett bromsok, som i sig är det dyraste i det hela (med glidpinnar tillhörande), kostar 600-800 kr. Flera olika märken på prylarna, men ungefär där prismässigt. Bara glidpinnarna i sig kostar runt 140-160 kr, samma där flera olika märken (och kända märken!) att välja mellan. 

Först tänkte jag att jag skiter i allt, jag beställer bara allt nytt och smackar på från märkesverkstaden – men bromsskivor, bromsklossar och nu dessutom 3000 kr till för en bromsokshållare + glidpinnar. Snart har jag inga pengar kvar att göra ett skit mer med kärran för i år, utan måste jobba ihop ett par månadslöner för att ens ha råd att köpa batterier och dra el. Jag sprängde min budget redan när jag köpte denna kärra som låg långt över vad min ursprungsbudget var – men jag tänkte att jag just precis skulle slippa sådana här utgifter. Det var så jag kalkylerade mot för att köpa en kärra som kostade 40 000 kr mindre, men kanske hade massor med rostfix och annat.

Här står jag med bromsfix och rostfix högaktuellt. Men nåja, det är ingen katastrof, allt löser sig.

Det som blev dagens ljus i tunneln blev min vän Jonas, som är duktigt mekanikernörd på sin fritid, som tipsade om Mekaniska verkstäder. Jag ringde runt till flera som inte ville ta uppdraget eller som inte ville ha med privatpersoner att göra, men till sist så nappade en verkstad och bad mig köra dit med bromsokshållaren så de kan se hur den kan borra ur resten av glidpinnen. 

Det KAN bara inte kosta 1900 kr att göra det jobbet. Jag är typ villig att betala vad som, bara det är billigare. Jag misstänker att de som har proffsverktyg bara kör ner en pelarborr med perfekt dimension och klockrent ner i stålet och vips så är det fixat och klart. Det ska bli mycket intressant att se resultatet och kostnaden, men jag åkte ner ikväll och monterade loss det provisoriskt fastsatta oket och hållaren och ska kolla på lunchrasten imorgon vad de säger. 

Nya glidpinnar är redan beställda. För 150 kr + iofs svindyr frakt från tyskland, så landar på nästan det dubbla – men fortfarande långt ifrån 890 kr. 

Lämna ett svar