Elplanering

Elplanering

Litervis med kaffe senare, så börjar jag sakta men säkert få en bild över vad jag behöver göra runt eldragning. Det är dock massor att tänka på och jag kommer plötsligt på något nytt jag behöver. Det är extremt viktigt att tänka till vad gäller säkringar och kabeldimensioner för att undvika en storskalig brand i bilen. En kabelbrand bakom plywoodskivor och annat är som att be om en övertänd bil. Tack och lov har jag god kunskap om el sedan innan  

Jag kommer troligtvis att välja ett CTEK-paket, som tyvärr är ruskigt dyrt – men jag tror att jag vinner på det i längden. 

Jag ska göra en ny beräkning av förbrukare, men just nu så har jag en 200W solpanel och killen som jag köpte den av tyckte att han klarade sig fint på bara 200W. Sedan tänker jag mig minst 200 Ah batteri, gärna 250 Ah eller rentav 300 Ah. Det hänger på hur mycket jag förbrukar, men AGM-batterier får aldrig tömmas mer än till 50%. Helst inte ens så långt ner, annars förkortas livslängden rejält och så roligt är det inte att köpa nya batterier stup i kvarten. Så helst vill jag inte ladda ur bodelsbatteriet mer än till 65-70% för att vara safe. Det återstår att se hur mycket solpanelen kommer att ge, men jag tänker mig att jag sällan kommer att stå still på en och samma plats en längre period. Jag ska inte bo i bilen på heltid och typ åker jag till en tävling eller drar till fjälls, så kanske bilen kommer att stå still en stund då jag är ute på äventyr, men då är det bara kylskåp och takfläkt som står och går. Däremot så laddar ju bilens generator även bodelsbatteriet när jag kopplar ihop allt.

CTEK har ett dyrt paket med en laddare och en smartpass som heter Off Grid. Laddaren är även en MPPT-regulator, som nyttjar solpanelens input på bästa sätt och det verkar vara en bra laddare som tar hand om bodelsbatteriet på ett bra sätt. Smartpassen slår dels ifrån utrustning utifall att batteriet skulle nå för lång kapacitet, så det kan man nyttja för att skydda batteriet (typ slå av takfläkten som inte är nödvändig eller så). Det som däremot är den stora fördelen med smartpassen är att den ger ytterligare 120A kapacitet. Har jag bara laddaren och kopplar den till bilens generator, så kommer laddaren bara att ladda bodelsbatteriet med 20A medan jag kör. Med smartpassen+laddaren så kan man istället få ut 140A kräm till bodelsbatteriet medan man kör, om man har tillräckligt stor generator. Min generator ger 150A. Nu laddar ju generatorn även startbatteriet, så i praktiken får jag nog inte 140A till bodelsbatteriet rakt av under körning, men jag får garanterat mer i varje fall och det laddar ju batteriet snabbare. Samma paket gör också att solcellsladdaren laddar startbatteriet med. Kopplat till detta så behöver jag dessutom en 230V-laddare. Den kommer jag att ha för att hjälpladda när bilen står på landström. Jag kan t.ex. ha den parkerad på tomten vintertid utan att ta ut batterierna om jag vill. 

Mellan batterierna och generatorn är där jag behöver störst kabeldimension. Troligtvis som det ser ut nu, så får jag gå på 50mm2. Bodelsbatteriet kan även nyttjas som starthjälp och då ge 350A över några sekunder för att starta bilen. CTEKs rekommendation är att säkra av med 300A mellan smartpass och batterierna. 

Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska ha en inverter eller ej. Jag tror att jag vill ha det, men frågan om vilken effekt. Datorn kan jag ju ladda via USB-uttag och typ allt jag har laddas via USB. Kameror, hörlurar, surfplatta, telefon etc. Det ska möjligen vara om jag vill ha en liten kaffebryggare som går på 230V, men annars kommer jag inte på något mer just nu i varje fall. Inverters kan vara rätt dyra om man ska upp i effekt osv. Jag kommer ju att laga mat på gasolkök och ser inte nyttan med att ha en induktionshäll när jag står offgrid. Det ska möjligen vara ljudsystemet då jag är sugen på att montera en Soundbar till hemmabion, men jag har inte lyckats hitta hur mycket ström de rackarna drar ännu. 

Vad gäller belysning så kommer jag att förbereda för rörelsedetektorer på utsidan och någon form av LED-ramp eller liknande ovanför sidodörren samt ovanför bakdörrarna. Dels för att avskräcka inkräktare, dels för att guida mig själv i mörkret. Innanför dörren kommer jag troligtvis att vilja ha en strömbrytare och en instegsbelysning. Detta är mest bara för att tända upp lite inuti vanen så jag ser när jag går in. Sedan blir det två zoner i taket med downlights. En zon bak och en zon fram. Eventuellt en extra zon precis ovanför köksbänken. Dessa blir troligtvis ihopkopplade i ett NEXA-system med dimmer och en fjärrkontroll som styr alla tre zonerna. Smidigt då jag kan kontrollera belysningen var jag än befinner mig i vanen så länge fjärrkontrollen är med 🙂

Utöver det så blir det en effektbelysning i form av RGB-ledlister. Troligtvis både i tak och efter golv. Detta blir nog den mysigaste belysningen och den som jag kommer att använda mest, så jag är lite inne på att minska antalet downlights i antal och hellre välja ett par med kraftigare ljusstyrka och spridning. 

Rent planeringsmässigt så skulle jag behöva lägga golvet i bilen relativt snart. Därefter handla bodelsbatteriet och bestämma exakt var det ska vara. Ska det vara bak i garaget så blir det längre kabeldragning med den tjockaste och dyraste kabeln. Placerar jag däremot all elektronik i sätet på det som blir min lounge där framme, så blir det kortare kabeldragning samt att jag kan dra en kabelränna inuti väggen mot duschen och får en bra plats för manöverpanel och mätutrustning osv nära loungen, entrén och förardelen. Just nu lockar detta mer. Jag tappar lite ”stuvplats” inne i bilen dock, men vinner å andra sidan lite mer plats i garaget under sängen. 

När jag har hela planen klar så är det bara att börja mäta och shoppa. Kablar, säkringar, specialkontakter till solpanelen, laddare, normcentral (automatsäkringar) och massa annat. Får se lite vad budgeten mäktar med, för ”allt det dyra” inköp till vanen är just allt detta. Laddare, fönster, elkablar, takfläktar osv. Bromsbytet mm var inte inplanerat i budgeten heller, så jag får försöka ta inköpen lite pö om pö. 

Lämna ett svar