Har rostskyddat det som kändes mest kritiskt och även dragit på ett par lager bättringsfärg som extra skydd. Eventuell fukt som når plåtgolvet ska i varje fall inte orsaka omedelbart rostangrepp. Hålen där lasthållarna har suttit tror jag att jag ska trycka i butyl i. Det kommer att stänka upp vatten och i värsta fall saltvatten där annars som ligger och gottar till sig, så tätar hellre med butyl så det inte finns en väg in för skitvatten där.
Nästa steg blir att se om jag behöver fylla upp mellanrummet i bilen mellan räfflorna eller ej. XPS-skivorna har bra tryckmotstånd i sig, så jag tror att det går utmärkt att bara lägga dem rakt på golvets räfflor som det är, men ska se om jag behöver förstärka någonstans. Vid hjulhusen och mot dörröppningarna känns det spontant som jag skulle behöva förstärka så att golvet inte sviktar. I sådana fall skär jag loss delar ur XPS-skivorna och klyver dem, så jag får 10 mm tjocka bitar. Dessa limmar jag mot plåten, så har jag förstärkningar. Därefter ska XPS-skivorna limmas mot golvet. Jag kommer att köra med cellplastlim som inte är superstarkt, men som binder plasten mot plåten. Det går med andra ord att få bort cellplasten i framtiden om det behövs.
XPS-skivorna är 20 mm tjocka och ovanpå dessa kommer jag att limma 4 mm plywood enbart för att kunna ha något att skruva i. Ovanpå plywooden blir det vinylgolv, där jag eventuellt handlar golvet redan i helgen. Jag skulle vilja få i ordning bromsarna på bilen, så jag kan använda den för att hämta hem byggmaterial.
För att få golvet bra så kommer jag att köpa typ hobbykartong på Panduro eller något och försöka rita / skära / klippa efter bilens hjulhus och annat så jag får mallar. Mallarna kan jag sedan tejpa på plywood samt golvbitar och såga efter. Därefter får jag täcka golvet med något skyddande material medan jag jobbar i bilen, men då har jag åtminstone ett plan av fyra färdigt.