Dagens vanprogress

Dagens vanprogress

Det här är bara SÅ roligt. Jag kommer att svära massor i bygget, men det är ändå ett rätt annorlunda projekt mot för huset som jag totalrenoverat och jämfört mot den japanska sportbil jag försökte bygga om för mååååååånga år sedan (Mitsubishi Eclipse som jag började modda efter första Fast & The Furious-filmen). Jag tror det här passar mig bättre då jag inte är mek-duktig, men likväl så ska jag prova att byta bromsarna bak själv. Har beställt bromsskivor och klossar på nätet och efter att ha fått artikelnumret på en originalvajer från lokala Renaultverkstaden idag, så beställde jag även det på nätet. 130 kr på nätet och 500 kr på märkesverkstaden för 1st vajer (jag behöver 2st). Galet. 

Lyckas jag byta bromsarna bak själv så kommer jag bli galet stolt iaf. Mycket hänger nog på om jag ens får loss bromsskivorna som sitter där nu och ptja, överlag hur allt fungerar. Jag har köpt hem bromsskiverengöring, fett till glidpinnar och annat som jag har googlat mig fram till att jag behöver. Coolt!

Takplaneringen har snurrat vidare i huvudet. En mini-heki är beställd som taklucka och jag har ändrat mig vad gäller solpanel. Jag tror jag monterar den längs med bilen och mitt på. Det blir mindre luftmotstånd, även om det kanske inte gör någon jättestor skillnad, men ändå. Kruxet är att om 200W solpanel inte räcker så måste jag montera om för att få plats med en extra solpanel. Dock om jag gör detta smart så kan jag flytta ut ena solpanelen ut mot kanten på bilen och montera en 100W intill. Jag vet ännu inte hur mycket min nuvarande, begagnade solpanel, faktiskt kommer att leverera. Jag har heller inte fått järnkoll på hur mycket ström jag kommer att förbruka. Jag har ju maxvärdet på kylboxen t.ex. (som är den stora elboven) och jag har medelvärdet på den, men hur ofta kommer den stå på max och hur ofta på medel? Jag har en tanke på att isolera kylboxens låda med lite XPS-cellplast tex, vad händer med förbrukningen då? Osv. 

Återkommer till ett inlägg om el, för det närmar sig elplanering nu och jag har massor att tänka på inför kabeldragning och dimensionering av allt. Notera att till skillnad mot för i hus, så räknas inte denna installation som ”fast installation”. Därmed får man dra all el själv, utan att vara behörig elektriker. Även 230V el. Vilket är lite galet efter vad jag har sett folk med noll elkunskap skriva om på olika forum. Dessutom är inte volt i sig något mätetal på hur farlig elen är. Du kan ha tiotusentals volt med låg ampere som är mycket ofarligare än lägre voltgrad men hög ampere. 12V-systemet kommer på flera håll trycka igenom rejält med ampere, vilket gör att jag kommer behöva ha några kablar i tjocklek som en hotdog-korv. 

Jag upptäckte ikväll att skåran på taket där jag tänkte sätta lastskenorna är inte jämn. Syns faktiskt på bilden jag hade på inlägget jag postade igår. Därmed faller det att sätta skenan nere i skåran. Jag får istället sätta skenorna upptill. Då får jag välja mellan antingen där de förborrade hålen finns – eller längre ut. Därmed behöver jag inte välja de fyrkantiga skenan, utan kan ta en oval skena som har lägre profil. Jag är just nu helt inne på att spraylacka alla aluminiumskenor och allt på taket sedan i svart, så att allt smälter in i bilen. Jag vill inte se några utstickande iögonfallande detaljer. 

Även ikväll har jag grubblat runt fönster. Om vi börjar med sovrumsfönster, så behöver det fönstret inte vara så stort. Mer något litet så man bara kan kika ut och ta in extra ventilation nattetid. Reimo har små dubbelglasade skjutfönster, men utan tillhörande fönsterkassetter med myggnät och rullgardin. Det går dock att köpa till ett från Dometic och det går säkert att modda ihop. de lite större fönstren blir väldigt stora. Jag fingrar just nu på tryckknappen för ett köksfönster modell mindre 47×24 som jag tror faktiskt räcker. Det plus att jag har mailat en husvagnsskrot om ett fönster jag tror jag kommer att slå till på. De två tillsammans kostar mindre än vad ett nytt Dometicfönster allena till sidodörren kostar. Då får jag ett sprillans nytt fönster samt ett fönster från en husvagn som bara har några år på nacken. 

Jag kommer att ta fönsterbeslut imorgon troligtvis och med lite tur så har jag fönster, takluckor och allt sådant hemma till helgen och med ännu mer tur så har jag fint väder för att såga hål och montera rubbet. Med ännu, ännu, ännu mer tur så kanske jag får på nya bromsar på bilen bak och får den körbar också. 

Nästa kapitel blir onekligen eldragning eftersom jag vill proffsisolera balkar och för att göra det så måste all el vara färdigdragen. Återkommer om det inom kort 🙂

Lämna ett svar