Precis som med min husrenovering som jag hållit på med i över 8 år nu, så är det två saker som äter duktigt med kalendertid och ställtid. Det ena är att planera, söka information och ta reda på hur jag ska göra något. Det andra är att faktiskt få hem byggmaterial.
Just nu är det nästan lite halvkaos i mitt huvud runt allt som måste inhandlas. Jag behöver nästan allt på en och samma gång typ. Försöker att dela upp det hela i olika arbetsmoment dock, men hjärnan kommer hela tiden på nya saker jag behöver.
I varje fall så är bromsskivor och belägg beställda. Det blir Zimmermann-skivor med beläggning, så kanske, kanske håller de sig lite bättre än ett par Biltema-skivor. Bromsklossarna blir Brembo. Kostade inte speciellt mycket mer än budgetklossar och lika bra att slänga på en hundring extra och få något vettigt. Särskilt på området som påverkar bilens säkerhet. Jag må kunna fuskmåla med Biltema-sprayfärg inne i bilen, men säkerheten tummar jag inte på. Däremot körde jag fast på inköp av nya handbromsvajrar. Det finns olika längder på dem beroende på att Mastern har olika längd på hjulbas (L1, L2 och L3). Min är en L2a, men det förekommer alla möjliga mått och dimensioner på onlinebutikerna. Ringde den närmaste Renaultverkstaden, men verkstadssnubben som hade koll på detta var sjuk idag. Misstänker dock att jag kommer ha fullt sjå med att bara byta bromsskivor och klossar, så vajrarna är det ingen jättebrådska med. Vet ännu inte leveranstiden på skivorna heller då jag handlade via nätet. Jag dock konstatera att – precis som med husrenoveringen jag gjort/gör – så gör man jobbet själv och beställer material på nätet osv, så går det att spara tusentals kronor. Det kostar dock ens fritid.
Jag är fortfarande på jakt efter fönster till kärran och efter att ha varit på Elmia så är jag övertygad om att jag vill få tag i kassettfönster. Färdiga med myggnät och rullgardin på insidan. Det blir bara så mycket smidigare än att fippla med något annat. Jag ogillar dock att köpa sådant via nätet, då man aldrig vet hur det faktiskt fungerar, men ångerrätten fungerar även där så jag beställer nog snart hem lite fönster och provar. Jag ville helst få tag på skjutfönster till sovrumsdelen, men det finns typ nada sådana i den storleken att få tag på begagnat. Jag tror jag väljer ett ”köksfönster” istället. De flesta vanbyggen tar vanliga köksfönster/husvagnsfönster som öppnas rätt ut, men nästan ingen har dubbla sidodörrar, så då kan de ha fönstret öppet hela tiden på den dörrlösa sidan. Jag måste dock stänga fönstret för att kunna dra upp sidodörren på förarsidan. Risken är att jag kommer att dra sidodörren rätt in i fönstret, men får helt enkelt öva in en rutin på att alltid kolla fönstret innan jag öppnar den dörren. Med ett skjutfönster kvittar det, då kan fönstret vara helt öppet och sidodörren glider förbi.
Takluckor och fläktar kommer att monteras med Tec7. Tätning och lim i ett. Återkommer till det separat, men dessa delar tror jag inte att jag riskerar att behöva byta inom närtid. Däremot fönstren vill jag skruva fast med en ram invändigt och då tätas dessa med butylband istället. Döm min förvåning när självhäftande butylband typ inte finns någonstans alls att få tag på hos våra bygg- och bilkedjor, mer än svindyra tejprullar för badrumsbygge. Inte ett smack på Jula, Biltema, Bauhaus etc. Jag kommer att handla från leifarvidsson.se så fort jag vet vilken bredd jag behöver, så jag behöver köpa hem fönstren först och sedan mäta och se hur mycket jag vill och kommer att behöva täta med. Butylbandet tätar mellan fönster och kaross, men limmar inte som vissa Sikaflexlim eller Tec7 t.ex. gör. Vilket gör att krossar någon bandit rutan och man behöver ta loss ruta, kanske ram, karm etc, så blir det enklare än om det är limmat. Är det limmat är risken stor att man gör åverkan på lackerad plåt osv för att få loss fönstret.
Jag hade också lite funderingar kring storlek på fönster, men här var det guld värt att besöka Elmia igår. Det var flera kärror där som hade riktigt stora fönster, så jag kommer att försöka maxa det som går att kapa ur där fönstret ska sitta (tror jag nyss mätte att 900×500 eller något sådant var max för innerdelens kassett).
Ikväll hämtade jag hem bromsskiverengöring för att kunna avfetta skivorna när de kommer, bromsoksfett som jag ska fetta in glidpinnarna med, mer sprayfärg så jag kan färdigmåla bilen invändigt där jag primeat/rostskyddat samt att jag hämtade hem isolering till golvet. Isoleringen blir jackofoam, 20 mm, vilket egentligen är för lite för min smak på ett sätt. Markkylan är riktigt stygg när man tältar t.ex. och har för klent liggunderlag, men i och med att bilen är upplyft och har luft mellan marken och plåtbotten, så inbillar jag mig att markkylan inte slår lika styggt hårt plåtgolvet. Mer isolering sabbar bara ståhöjden. Värmen stiger uppåt, så sett till isolertjocklek så är taket viktigast. Därmed kommer jag att fylla alla takbalkar med skum och fylla ut under armaflexen med stenull. Detta är något typ en majoritet av vanlifebyggare missar och lämnar värmebryggor och annat, så värmen läcker som ett såll ut genom takbalkar mm.
Ett till lager sprayfärg på golvet bara, sedan tänker jag skära till mallar runt hjulhus och annat och sedan är det bara till att börja skära cellplasten (XPS). Cellplasten kommer att limmas mot plåten och ovanpå det blir det 4 mm plywood limmat mot cellplasten. Det ger mig ett golv att skruva inredning i. Ytskiktet blir vinylgolv. Tanken är att göra färdigt golvplanet relativt snart + montera fönster och luckor, så jag sedan kan fokusera på isolering + eldragning.