Har varit iväg ett par dagar i fjällen och sett så många husbilar, vans och annat. Överallt. Många fina lägerplatser också. I Dalarna hade de märkt upp flera platser med skyltar. Underbart! Alldeles intill väster- och österdalälven. Dit måste jag bara framöver när vanen är klar.
Jag håller på att finslipa på layouten och måste försöka besluta om den inom de närmaste 1-2 dygnen. Därefter märka upp för takluckor, fönster och börja beställa prylar. Om det är uppehåll nu och finväder så har jag guldläge för att borra/såga hål i vanen och montera allt sådant som kräver håltagning och få det tätt och fint med Sikaflex.
Desto mer är jag sugen på att gå loss lite på rosten. Ovanför framrutan är det flera rostrosor och gör jag inget nu så blir det knappast mindre till våren. Hade varit gott att stoppa rosten genom att slipa bort rosten, tvätta rent och åtminstone grundlacka. Alternativt färdiglacka också. Där uppe vet jag inte om det gör något om jag inte är petnoga. Jag tänker att jag kan kanske maskera av upp mot taket och ner mot fönsterrutan och sedan jobba över den ytan. Var iofs länge, länge, länge sedan jag spraylackade på bil, så det känns lite nervöst ändå.
Jag tog ut kärran på en tur ikväll nu när jag kom hem. Något gnisslar något så enormt baktill, vänster bak. Något med upphängningen. Det kommer jag få fnatt på om jag inte hittar vad det är. Sedan larmade bilen nästan genast att bakdörrarna inte var stängda. Det trasiga gångjärnet har rostat ihop något så ofantligt, så för att kunna stänga bakdörrarna så måste jag rikta en rejäl sidospark rätt in i gångjärnet. Jag försökte med hammare+kloss förra veckan men det hände ingenting. Istället är det en spark med full kraft (missar jag så sparkar jag sönder baklyktan) som gäller. Då lyckas jag få in gångjärnet och då kan jag stänga dörren. Jag försökte öppna/stänga dörrarna och smörja gångjärnet igen med 5-56 ikväll innan turen, men gångjärnet är så ihoprostat att det kommer inte igång. Därav fick jag sparka igen skiten. Då kunde jag äntligen låsa bilen igen med fjärrlås (den kände att alla dörrar var stängda). Dock, så fort jag rullade iväg så larmade den om öppen bakdörr. Jag borde alltså försöka byta det gångjärnet mot ett helt nytt och se om det inte löser både låsproblemet och dörrproblemet i en och samma vända. Går dörren att stänga fint och vackert så kanske den går att låsa fint och vackert också.
Under turen så nöp jag bromsarna flera gånger och bromsade loss rost från bromsskivorna då det regnat massor sista veckorna. Jag kände ingen extra värmeutveckling och ingen bakelitlukt denna gång, men turen var lite för kort för att det skulle bli friktion kanske om bromsen fortfarande ligger på mot vänster bak. Domkraft är framme och båda bakhjulen ska frigöras. Vänster bak ska jämföras med höger bak (hur hjulet kan rotera fritt och om någon broms ligger på). Höger bak ska rostfixas på upphängningen.
I veckan ska jag även se vilka firmor som erbjuder underredsbehandlingar och ta lite offerter. Jag skulle vilja få köra in kärran på en lift någonstans och se hur det ser ut under och samtidigt få ett rejält rostskydd.