Nu har jag rivit inredningen och kunnat se hur det ser ut inuti i skåpet. Det var faktiskt inte så farligt med rost inuti. Pyttelitet rost på enstaka ställen och bara ytligt, så väldigt lätt att putsa bort och rostskydda. Sedan har jag ju hackat loss färg från golvet medan jag försökt få bort de limmade träresterna från golvet, så även där behöver jag rostskyddsbehandla. Överlag tänker jag mig att det skadar inte att primea de delar som kan bli utsatta lite extra.
Däremot utvändigt har jag än så länge hittat tre ställen med rost. Jag vet inte hur det ser ut bakom plastkåporna på bilen. Här är ett klassiskt ställe där det brukar rosta (saltslask som hamnar bakom plastkåporna och tuggar rost). Ska se om jag kan begripa hur man får bort dem, vore intressant att bara kolla bakom någon.
Däremot ovanför vindrutan har flera stenskott orsakat rostrosor. Lika bra att slipa rent och åtminstone primea i höst. Kommer inte se snyggt ut innan riktiga lacken kommer på, men stoppar fortsatt tillväxt av rost.
Sedan är det en lurig plåtdel vid motorutrymmet. Faktiskt rätt så mycket rost och en hel del kex, men jag tror inte plåten behöver bytas. Jag får se när jag slipar ner den, men här är det lite trångt att komma åt och jag måste troligtvis lossa på en plastkåpa under fönsterrutan också på något vänster. Slipa och behandla med roststopp/rostomvandlare är planen. Även det skulle jag vilja göra nu i höst.
Till sist så har jag lite kex på vad jag tror är en slags bladfjäder eller något till bakhjulet. Det är en metalfjäder iaf som påverkar hjulupphängningen. Det ser ut som att det har legat saltslask och gottat till sig där. Jag måste hissa upp bilen med domkraft, ta bort bakhjulet och även här prova och se om jag kan slipa ner den. Därefter får jag se hur mycket ren plåt som blir kvar. Förhoppningsvis så kan jag även här köra med rostomvandlare som också fungerar som primer när jag kommit ner mot plåten.
Kruxet är att jag har inget garage att pyssla i och nu inleds hösten. Har jag tur och får lite fina sensommarkvällar och någon helg, så får det bli All In rostfix då, men annars får jag överväga att se om jag kan få tag på ett garage för att fixa just detta. Överlag kommer avsaknaden av garage i höst- och vinter kunna bli en käpphäst för bygget, så jag funderar på att annonsera i lokala FB-gruppen och fråga om någon företagare har något garage som man kan få hyra per timme eller så.
Det jag ännu inte vet är om det finns mer rost under på bilen, i balkar eller annat. Jag har ännu inte fått upp bilen på en lyft. Därav ska jag också se om jag kan ta en rostskyddskontroll hos någon firma som också gör en rostskyddsbehandling undertill. Tar jag inte hand om bilens skal i tidigt skede, så kommer jag bara att stå med dyra reparationer snabbare än jag kan ana.