You are currently viewing Tankar kring isolering

Tankar kring isolering

En stor utmaning blir att hantera isoleringen på ett bra sätt. En skåpbil har normalt sett ingen boendes inuti den och därmed är inte isoleringen något problem. Inte ens skåpbilar som har färdigisolerade skåp behöver nödvändigtvis ha något problem, men så fort man börjar bo inne i bilen så händer det saker. Dels skapar vi människor fukt bland annat genom att t.ex. laga mat. Vi alstrar också fukt genom vår egen utandning och våra kroppar. Plötsligt tillför vi alltså flera fuktkällor inuti skåpbilen. 

Utöver det så kanske vi höjer temperaturen också. Dels genom vår egen kroppsvärme, dels om man t.ex. kör en dieselvärmare. Det i sin tur gör att varm luft träffar kall plåt – och fäller ut kondens. 

Den tredje faktorn man inte får glömma (men som jag ser att få ”vanlifers” pratar om), är att varm luft utifrån kan träffa en kall plåt om man kör på AC osv inuti. Även det riskerar att skapa kondens och daggpunktens position har bland annat att göra med hur tjock isoleringen är. 

Utöver det så har jag sett att förarutrymmet och kupén är helt galet dåligt isolerad. På bilden ovan ser ni var bilbatteriet sitter. Det är hål runtom den ramen rätt ut i det fria och ovanpå detta sitter bara en tunn plastpanel. Dvs ingen isolering alls och nästan drag in i kupén.

Jag har googlat, läst, funderat och tänkt så det knakat och kommit fram till att sätta en ångspärr på insidan av vanen kan bli riktigt, riktigt tokigt. Att montera byggplast som ska skydda isoleringen från kondens inifrån, samtidigt som själva plåten utgör en ångspärr utifrån så bygger man alltså då en kapsel. Kommer det av någon anledning att bli en daggutfällning där så har man byggt in fukten som inte kan ventilera ut – och därmed är det bara att säga ”välkommen” till mr Rost. 

Jag vill alltså ha det öppet och istället satsa på bra ventilation, även när vanen står helt stilla på vintern mm. Jag tänker mig att står vanen helt stilla så vill jag ha en fläkt motsvarande en badrumsfläkt som varje dygn byter ut luften inuti vanen mot ny och frisk luft. För att motverka mögel, för att skapa ett bra inomhusklimat och hålla vanen fräsch. 

Hur ska jag då göra med själva isoleringen? Efter att ha gått fram och tillbaka i vanen och funderat, så har jag kommit fram till följande; 

– Täcka alla plåtytor med ett material som inte släpper igenom fukt, vilket blir Armaflex som är som ett självhäftande liggunderlag som kommer att klistras på alla stora ytor

– Något jag ser att massor med ”vanlifers” missar är köld- och värmebryggor. Isolerar du alla stora ytor men lämnar balkarna helt oisolerade, så kommer värme och kyla att söka sig till balken och ta den vägen in. Har man riktig otur så skapar köld- och värmebryggorna så pass stor effekt att man i praktiken inte hade märkt någon större skillnad mot att ha hela vanen oisolerad. Jag kommer att lämna in bilen för att få de trånga och svåråtkomliga ytorna sprutade med polyuteranskum. Skummet expanderar och fyller alla balkar. Därefter kommer jag att klistra tunn armaflex över den blottade plåten. Det gör att varje balk och varje hålrum blir helisolerat och den plåtrena ytan skyddas med armaflex. 

– Jag slipper också köldbryggor och kommer billigare undan i kostnad mot för de som skumisolerar precis hela bilen. En fördel med att inte skumisolera hela bilen är att framtida reparationer och underhåll bli enklare att göra. Skumisolerar man hela bilen så sitter skummet där sedan och är galet bökigt att få loss. Jag har rentav sett ”vanlifers” göra bort sig lite då de skumisolerat enda stället där man kommer åt att byta en glödlampa till baklyktorna t.ex… 

– Sedan är jag mer och mer inne på att göra en skiljevägg i form av skjutdörrar till kupén. Dels för att de stora fönsterpartierna i kupén leder in massor med värme, men det blir också lätt kondens på fönsterrutorna om man sover i bodelen och som många bara har ett skynke som skiljevägg till kupén. Sedan som bilden ovan visar så för att få en bra miljö så borde jag isolera om precis hela kupén. Riva instrumentpanel, dörrar, ja rubbet. Det blir mer jobb att isolera kupén än att bygga en tredelad skjutdörr mot bodelen. Skjutdörren tänker jag att jag bygger av tunn laminat/plywood med limmad XPS mellan. 

Har jag tänkt rätt så kommer jag att få en ombonad bodel, jag kommer att slippa kondens eller is på rutornas insida i kupén, jag kommer inte att bygga in eller stänga in fukt någonstans så att rosten mår gott och jag kommer inte att behöva bekymra mig om kondens på insidan mot ren plåt. Det kommer dock att kosta lite mer pengar mot för att bara limma cellplast eller köra på glasfiberull, absolut, men jag tänker att kostnaden i tid och/eller pengar för att fixa rost på insidan efter något år också går att räkna på. Tänk när man byggt sin fina camper van med all inredning och allt och så upptäcker man en dag att samtliga takbalkar rostat ihop totalt och måste riva inredningen och svetsa på ny plåt. För att få en säker kärra. Så, isoleringen väljer jag att tänka till lite extra kring och kosta på lite extra. Vis av lärdom efter mina snart 10 år med mitt mögelhus. 

Detta inlägg har en kommentar

  1. Mathias

    Har lite av samma funderingar.
    Läste om cerakote och att det är väldigt motståndskraftigt så min lösning lutar åt att måla cerakote på all plåt som jag vill undvika rost på.
    Visst kommer det bli dyrt och bökigt att måla allt på bilen men samtidigt kommer behovet att laga rost försvinna.

Lämna ett svar